دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش:

برنامه درسي ستون فقرات نظام تعليم و تربيت است/ كتاب درسي آينده يك ملت را ترسيم مي كند

دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش گفت: برنامه درسي ستون فقرات نظام تعليم و تربيت است و ساير موضوعات آموزشي و تربيتي حول و حوش آن معنا پيدا مي كنند.

دكتر محمود اماني دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش در نشست قطب 2 نمايندگان شوراي عالي آموزش و پرورش در استان ها كه با موضوع« بررسي برنامه درسي ملي» به ميزباني معاونت آموزش ابتدايي شهر تهران برگزار شد، اظهار كرد: برنامه درسي ستون فقرات نظام تعليم و تربيت است و ساير موضوعات آموزشي و تربيتي حول و حوش آن معنا پيدا مي كنند.

وي افزود: هر كشوري كه برنامه درسي خوب، منسجم و منعطف براي نظام آموزشي خود تهيه و تدوين كند تمام منابع خود را احياء كرده است و بالعكس. كتاب درسي آينده يك ملت را ترسيم مي كند. بنابراين بايد در تهيه و تدوين آنها بايد نهايت دقت و حساسيت را به خرج داد.

اماني اظهار داشت: نشست و هم انديشي هاي علمي، آموزشي و تخصصي نقش مهمي در اصلاح و بروز آوري طرح ها و برنامه هاي آموزشي و تربيتي ايفا مي كنند. در اين نشست ها مسائل و موضوعاتي مطرح مي شود كه مي تواند راهگشاي حل بسياري از مسائل آموزشي و تربيتي باشند.

دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش در ادامه اضافه كرد: فهم  و درك عميق از مصوبات و مقررات آموزشي و تربيتي نيازمند گفت و گو و تبادل انديشه همكاران با يكديگر است در اين نشست ها تجربياتي بيان مي شود كه گاهي اوقات براي كسب آنها بايد سال ها وقت گذاشت.

وي افزود: سازو كار شورايي براي اين است كه آراء را به هم نزديك نموده و بهترين آراء كه توليد و زاده مي شود را براي حل مسائل و مشكلات آموزشي و تربيتي به كار گرفته شود.

اماني ابراز داشت: مخاطب سند تحول بنيادين سه گروه هستند: يكي مسئولان عالي كشوركه بايد قواره آموزش و پرورش با كيفيت را بشناسند و براي اين قواره برنامه ترسيم كنند تا دانش آموزان با شور و نشاط در كلاس هاي درس حاضر شوند. ديگري تراكم دانش آموزان در مدارس است. عمل به مصوبات شوراي عالي آموزش و پرورش در اين باره بايد مورد تاكيد قرار گيرد چون آموزش و پرورش با كيفيت و عادلانه حق دانش آموزان است و بايد فضا، تجهيزات، زيرساخت هاي لازم را براي تعليم و تربيت آنان فراهم كرد.

وي افزود: انسانها حق انتخاب دارند و مي توانند در هر مدرسه اي كه تشخيص مي دهند، تحصيل كنند ولي اين كار باعث نشود آموزش و پرورش از توجه به مدارس دولتي غفلت كند.

دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش بيان داشت: سومين مورد محتواي آموزشي است، محتواي آموزشي در فضاي مدارس متبلور و شكوفا مي شود. آنچه در كانون مدرسه قرار مي گيرد عبارتند از برنامه درسي، موقعيت هاي يادگيري و... است.

اماني اظهار داشت: كار مدرسه اجراي موثر برنامه درسي است. برنامه درسي بايد بر اساس اهداف دوره هاي تحصيلي توليد شده و چارچوب طراحي و توليد آن بايد روشن و مشخص باشد.

وي با اشاره به بحث سنجش در نظام آموزشي گفت: سنجش داده هاي پر شمار، معتبر و ارزشمند مي تواند اعتلاي نظام آموزشي را در رپي داشته باشد. يكي از داده هاي ارزشمند آموزش و پرورش، امتحانات نهايي است كه هر سال توسط آموزش و پرورش توليد مي شود.

دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش افزود: تئوري جهاني امروز؛ بهسازي بر اساس داده هاست و يكي از داده هاي آموزش و پرورش امتحانات نهايي است. يكي ديگر از داده هاي آموزش و پرورش، دوره هاي ضمن خدمت است چون اين دوره ها كيفيت لازم را ندارند نمي توان به آنها اعتماد كرد. دوره هاي ضمن خدمت بايد جوري طراحي و برگزار شوند كه فراگير پس از طي آنها بتواند نتايج آنرا در كلاس درس، محيط كار خود و يا به ديگران منتقل نمايد.

اماني تصريح كرد: در مدرسه بايد عملكرد دانش آموزان و معلمان را سنجيد و براي ارتقاي آنها برنامه ريزي كرد. مدرسه مي تواند با سند تحول بنيادين اداره شود مشروط بر اينكه درون آن يك فهم و اراده قوي شكل بگيرد. ديگر اينكه مدرسه را از شر بخشنامه هاي فراواني كه براي آنها ارسال مي شود، خلاص كنيم. چون محيط آموزشي نيازمند آرامش و آسايش است تا مدير مدرسه را با آرامش اداره نموده و معلمان بتوانند فضاي يادگيري را براي دانش آموزان فراهم كنند.

اماني تاكيد كرد: علت عدم اجراي قوانين و مقررات آموزشي و تربيتي در آموزش و پرورش بي ثباتي مديريت هاست. يك مدير تا مي خوهد بفهمد چه اتفاقاتي دارد دور و برش مي افتد تغيير مي كند و فرصت اجراي برنامه ها از جمله سند تحول بنيادين پيدا نمي كند. مديريت ها بايد در آموزش و پرورش به ثبات برسند چون برنامه ها و طرح هاي آموزشي و تربيتي دير بازده و تحقق آنها نيازمند زمان است.

دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش در پايان با اشاره به اينكه بايد نشست ها و هم انديشي ها را به محلي براي گفتمان سازي آموزش و پرورش تبديل كنيم، تاكيد كرد: از كوچك انگاري آموزش و پرورش بايد پرهيز كنيم. مساله هاي كوچك و ساده در آموزش و پرورش از مسائل ديگر دستگاه ها پيچيده تر و حساس تر هستند. نمونه آن بحث نقل و انتقال فرهنگيان است.

در این جلسه معصومه معصوميان معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران، با اشاره به نقش مهم سطوح سیاست گذاری و ستاد در اجرایی شدن برنامه های سند تحول بنیادین و لزوم تدوین چک لیست و پرسشنامه اظهار کرد: یکی از اهداف این نشست، تحلیل زیر نظام برنامه درسی ملی، میزان تحقق اهداف و چگونگی اجرای زیر نظام، شناسایی، فرصت ها و چالش است.
معصومه معصومیان با تاکید بر روش های اجرای سند به عنواتن یکی از اساسی ترین مواردی که باید به آن پرداخته شود، وحدت نظر بر روی روش های روزآمد را بسیار حائز اهمیت قلمداد کرد و گفت: زیرساخت هایی مانند نیروی انسانی با صلاحیت های حرفه ای جهت اجرای زیرنظام برنامه درسی ملی نقش حیاتی دارند.
معصومیان، مشخص شدن چرخه طراحی، تدوین، اجرا و ارزشیابی زیر نظام برنامه درسی ملی در سطوح مختلف، نقش ادارات کل آموزش و پرورش در اجرایی نمودن این زیر نظام، میزان اجرایی شدن زیر نظام برنامه درسی ملی در کانون مدرسه، مد نظر قرار دادن نسخه مدرسه ای برنامه درسی را از جمله نتایج این نشست برشمرد.